Driftinformation

Vi jobbar hårt för att undvika strömavbrott men ibland händer det och vi gör då allt vi kan för att återfå strömmen till våra kunder. På energimarknadsinspektionens hemsida kan ni se komplett statistik för alla elnätsbolag i Sverige. Vi skickar in en rapport till dem varje år.

Behöver du akut hjälp utanför våra öppettider?

Inga problem, vi finns alltid tillgängliga!

Utanför våra öppettider blir ni kopplade till en jourhavande montör som hjälper er.
Kontrollera dina egna säkringar både i elcentralen och huvudsäkringarna vid elmätaren och eventuell jordfelsbrytare innan du ringer.

13 oktober 2024

Kl 20:40 den 13/10 drabbades hela vårt område av ett strömavbrott. Orsaken var ett kabelfel på en högspänningskabel i Sjömarken.
Normalt sett så skall bara det området som den felaktiga kabeln ingår i drabbas. Tyvärr så fungerade inte skyddsutrustningen i Vattenfalls mottagningsstation som tänkt utan hela stationen löste ut.
Efter att vi fått personal på plats och samtal med Vattenfalls driftcentral kunde vi koppla tillbaka de flesta kunder efter ca 40 minuter.
Kl 22:27 hade vi hittat den felaktiga kabeln och den sista strömlösa kunden fick elen tillbaka.
Vi kommer tillsammans med Vattenfall undersöka vad som är fel på det aktuella skyddet och åtgärda det så det förhoppningsvis inte ska hända igen.

5 maj 2023

2023-05-05 Orsaken till strömavbrottet var ett kabelfel på en 10 000 volts kabel i Sjömarken. När felet inträffade så löste inte skyddet för den aktuella kabeln på rätt sätt i Vattenfalls mottagningsstation i Sjömarken vilket gjorde att hela stationen löste ut istället.
Det innebar att samtliga utav våra kunder blev utan el. Vi lyckades, tillsammans med Vattenfalls personal, ganska snart börja koppla på de flesta delarna av elnätet och kunde börja leta efter den egentliga orsaken till avbrottet.
Efter ytterligare någon timme konstaterade vi att det var på Hästhovsvägen i Sjömarken den felaktiga kabelsträckan var. Vi kunde mata runt i nätet så att de sista strömlösa kunderna fick ström vid 4-tiden.
Vi kommer nu att mäta ut exakt var felet är, gräva upp och laga kabeln. Samtidigt kommer Vattenfall att utreda varför skyddet på den aktuella kabeln inte löste ut som det är tänkt.

Vi strävar alltid efter att ha ett så driftsäkert elnät som möjligt och byter ut gamla kablar och andra komponenter löpande.
Tyvärr går det inte att helt bygga bort den här typen av fel utan man får vara beredd på att strömavbrott kommer att ske lite då och då även i framtiden.
Har ni frågor eller synpunkter kring detta avbrott ,eller något annat, är ni alltid välkomna att kontakta oss på kontoret.