Driftinfo

Vi jobbar hårt för att undvika strömavbrott men ibland händer det och vi gör då allt vi kan för att återfå strömmen till våra kunder. På energimarknadsinspektionens hemsida kan ni se komplett statistik för alla elnätsbolag i Sverige. Vi skickar in en rapport till dem varje år. Ta del av den här.

Behöver du akut hjälp utanför våra öppettider?

Inga problem, vi finns alltid tillgängliga!

Utanför våra öppettider blir ni kopplade till en jourhavande montör som hjälper er.
Kontrollera dina egna säkringar både i elcentralen och huvudsäkringarna vid elmätaren och eventuell jordfelsbrytare innan du ringer.

033 – 23 37 55

13 oktober 2024

Kl 20:40 den 13/10 drabbades hela vårt område av ett strömavbrott. Orsaken var ett kabelfel på en högspänningskabel i Sjömarken.
Normalt sett så skall bara det området som den felaktiga kabeln ingår i drabbas. Tyvärr så fungerade inte skyddsutrustningen i Vattenfalls mottagningsstation som tänkt utan hela stationen löste ut.
Efter att vi fått personal på plats och samtal med Vattenfalls driftcentral kunde vi koppla tillbaka de flesta kunder efter ca 40 minuter.
Kl 22:27 hade vi hittat den felaktiga kabeln och den sista strömlösa kunden fick elen tillbaka.
Vi kommer tillsammans med Vattenfall undersöka vad som är fel på det aktuella skyddet och åtgärda det så det förhoppningsvis inte ska hända igen.

5 maj 2023

2023-05-05 Orsaken till strömavbrottet var ett kabelfel på en 10 000 volts kabel i Sjömarken. När felet inträffade så löste inte skyddet för den aktuella kabeln på rätt sätt i Vattenfalls mottagningsstation i Sjömarken vilket gjorde att hela stationen löste ut istället.
Det innebar att samtliga utav våra kunder blev utan el. Vi lyckades, tillsammans med Vattenfalls personal, ganska snart börja koppla på de flesta delarna av elnätet och kunde börja leta efter den egentliga orsaken till avbrottet.
Efter ytterligare någon timme konstaterade vi att det var på Hästhovsvägen i Sjömarken den felaktiga kabelsträckan var. Vi kunde mata runt i nätet så att de sista strömlösa kunderna fick ström vid 4-tiden.
Vi kommer nu att mäta ut exakt var felet är, gräva upp och laga kabeln. Samtidigt kommer Vattenfall att utreda varför skyddet på den aktuella kabeln inte löste ut som det är tänkt.

Vi strävar alltid efter att ha ett så driftsäkert elnät som möjligt och byter ut gamla kablar och andra komponenter löpande.
Tyvärr går det inte att helt bygga bort den här typen av fel utan man får vara beredd på att strömavbrott kommer att ske lite då och då även i framtiden.
Har ni frågor eller synpunkter kring detta avbrott ,eller något annat, är ni alltid välkomna att kontakta oss på kontoret.

27 april 2017

Strax efter kl 08 på torsdagsmorgonen den 27:e April drabbades delar av Sandared, Nordtorp och norra Sjömarken av ett strömavbrott. Detta berodde på att en utav våra högspänningskablar grävdes av i samband med ett vägarbete. När vi fick information om var skadan skett kunde vi koppla ur den berörda kabeln och släppa på strömmen till de flesta kunder. Detta gjorde vi kl 08:35. Vi hade fortfarande ett 40-tal kunder som var utan el i Svarvhult, dessa försörjde vi med vårat elverk under tiden vi lagade kabeln.

6 mars 2016

Söndags morgon den 6:e mars blev Grimmered utan ström. Vi patrullerade ledningen utan att hitta något fel, det var troligen snö som frusit fast på linorna som släppte och gjorde att faserna kom i kontakt med varandra. Avbrottet varade i knappt 3 timmar.

10 januari 2015

Stormen Egon drog fram över vårat område den 10/1. Vi klarade oss ganska lindrigt, en hel del träd blåste ned över ledningar och vägar men vi hade bara en kund som blev utan ström, när blåsten lugnat sig på morgonen dagen efter kunde vi ganska snabbt laga det felet.

2014

Grimmered.

2013

Natten mellan torsdag den 5:e och fredag den 6:e dec kom stormen Sven på besök. Vi fick ett träd som blåste ner över vår luftledning i Grimmered. Det gjorde att den linjen löste ut, klockan 00:29. Då var ca 300 kunder drabbade. Vi kopplade om lite i nätet och kl 01:15 hade alla kunder utom de som bor i Grimmered fått tillbaka strömmen. Vi sågade ned trädet och lagade linjen och kl 04:00 hade alla tillbaka strömmen igen.

Tisdag den 21/5 kl 14:08 drabbades delar av Sandared av ett elavbrott. Det var en högspänningskabel det blev fel på. När vi lokaliserat felet kunde vi koppla bort den felaktiga kabeln och släppa på elen igen, samtliga kunder hade elen åter vid 14:26.

2012

Vid 16-tiden måndagen den 10:e dec blev Grimmered utan ström. Vi åkte ut och felsökte, kontrollerade bl.a. luftlinjen som matar Grimmered. Vi hittade inget fel och när vi kopplade på elen igen vid 18-tiden så höll det.
Troligen så var det en fågel som flugit in i ledningen och orsakat en kortslutning.

Grimmered utanför Ekås blev på måndagskvällen den 20 augusti utan el. Det var en säkring i en nätstation som det blev varmgång i. Den hade troligtvis skadats utav åskovädret tidigare under dagen. Avbrottet varade mellan 20:46 till 22:12.

På förmiddagen torsdagen den 12 januari drabbades hela vårat område av ett kort avbrott, ca 1 min. Detta berodde på att Vattenfall utförde provning av reläskydd i ställverket som försörjer vårat nät. I samband med inkoppling av mätutrustning gick något fel och en brytare löste ut.

2011

Tisdagen den 13/9 kl 06:55 blev Grimmered utanför Ekås strömlöst. Det var en sk porslinsisolator i en stolpe som gått sönder. Vi gick utefter luftlinjen och hittade felet och 08:35 var det lagat och vi kunde släppa på strömmen igen.

Lördagen den 2/7 kl 15:45 fick vi ett kabelfel på en 10-kV kabel i Sandared.
I samband med det felet så löste hela Vattenfalls mottagningsstation ut (vi utreder just nu orsaken till detta tillsammans med Vattenfall). Det innebar att samtliga våra kunder blev utan el. Vi kunde ganska snabbt, efter ca 15 min, koppla på alla kunder utan en del av Sandared där vi först fick lokalisera kabelfelet och ca 16:45 hade samtliga våra kunder fått sin el tillbaka.

2010

Tisdagen den 9/11 kl 18:08 gick strömmen i stora delar av Sjömarken. Efter 45 sek kopplades strömmen på igen. Orsaken till felet var att en utav de 2 grupper som normalt försörjer Sjömarken var ur drift för att vi byter en transformatorstation vi har haft ett fel i. När det blev kyla och blåst steg förbrukningen mer än vad den gruppen tålde. Vi kunde med omkopplingar i nätet fördela lasterna och räknar med att kunna återgå till normalt driftläge inom någon dag.

Söndagen den 21/2 kl 18:24 löste en huvudsäkring i vår transformatorstation på Sätervägen ut. Det drabbade kunder på Torpområdet. Kl 19:12 hade vi bytt den och samtliga drabbade kunder hade strömmen åter.

Lördagen den 30/1 kl 18:14 fick vi ett fel i en transformatorstation i centrala Sandared. Det var en brytare som gick sönder. Vi har ännu inte hittat orsaken till att den gick sönder. Vi kopplade om i stationen och 19:33 hade alla strömmen åter.

Fredagen den 8/1 kl 19:10 fick vi ett fel i en transformatorstation i Ekås. Det var en matarkabel inne i stationen som gick sönder. Vi gjorde ett försök att koppla om det till en annan kabel men pga den höga belastningen höll inte det utan vi fick byta ut båda kablarna. Detta arbete tog några timmar, vid 23:30 hade alla strömmen åter.