GDPR – INTEGRITETSPOLICY
Sandhult-Sandareds Elektriska ek. förening
Dina Personuppgifter är viktiga för oss
Vi på Sandhult-Sandareds Elektriska ek för med våra två dotterbolag, Sandhult-Sandareds Elnät AB och Sandhult-Sandareds Elhandel AB, värnar om en säker hantering av de uppgifter om våra kunder (Personuppgifter) som vi behandlar. Det handlar om att skydda den personliga integriteten och ha en hög datasäkerhet.
Vilka uppgifter behandlas?
För att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt avtal och leverera de olika ”nyttigheter” som kunden vill använda, måste vi hantera Personuppgifter om dig som är eller vill bli kund. Det kan vara namn, personnummer, adress, lägenhetsnummer, mätarnummer, anläggnings id, förbrukningsstatistik, telefonnummer, e-postadress m.m. Dessa lagras hos oss på olika datamedia och överlämnas i vissa fall till andra aktörer som samverkar med oss för att du slutligen ska kunna nyttja de tjänster som du har från oss och för att vi ska kunna hantera den ekonomiska delen av vår affärsrelation.
För att kunna ta emot, registrera och sedan behandla Personuppgifter, så måste det föreligga en rättslig grund för behandlingen. Den kan antingen bestå av att det finns reglerat i författning vilka uppgifter som måste behandlas, eller vara baserat på ett samtycke från den registrerade. Enkelt uttryckt kan vi sammanfatta det till att de uppgifter som behövs för att uppfylla avtalet måste registreras och behandlas och de uppgifter som vi behöver för att ge dig en ännu bättre service, de behöver vi ett samtycke till från dig, för att behandla.
Var kommer uppgifterna från?
Vanligtvis kommer uppgifterna direkt från dig och insamlas i samband med att du anmäler dig som kund eller ingår avtal med oss och utgör en förutsättning för att kunna ingå avtal. Det förekommer också att uppgifterna kommer från andra källor, som elinstallatörer, fastighetsägare, hyresvärdar eller Skatteverket.
Vilka rättigheter har du?
Du har rätt att få information om vilka Personuppgifter som vi har registrerade om dig. Om det skulle visa sig att dina uppgifter är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få dem rättade. Om uppgifterna är inaktuella, då t.ex. kundförhållandet upphört, kan du begära att få dem raderade. Vi kan dock inte radera uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler. Det kan också finnas andra legitima skäl till varför uppgifter måste sparas, till exempel då det finns obetalda skulder.
En sådan begäran från den registrerade ska vara skriftlig och innehålla uppgift om fullständigt namn och personnummer, samt vara egenhändigt undertecknad.
Begäran om registerutdrag, information eller rättning skickas till:
Sandhult-Sandareds Elektriska, Hagavägen 11, 518 40 Sjömarken.
Om du vill klaga på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Har du frågor?
Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter eller vill klaga på oss är du givetvis alltid välkommen att kontakta oss, vilket du gör enklas via vår kundservice på tfn 033-233 755 eller e-post: info@ssel.se
Den registrerades rättigheter (pdf)
Kapitel III – Den registrerades rättigheter
Avsnitt 1 – Insyn och villkor
12. Klar och tydlig information och kommunikation samt klara och tydliga villkor för utövandet av den registrerades rättigheter
1. Den personuppgiftsansvarige ska vidta lämpliga åtgärder för att till den registrerade till-handahålla all information som avses i artiklarna 13 och 14 och all kommunikation enligt artiklarna 15–22 och 34 vilken avser behandling i en koncis, klar och tydlig, begriplig och lätt tillgänglig form, med användning av klart och tydligt språk, i synnerhet för information som är särskilt riktad till barn. Informationen ska tillhandahållas skriftligt, eller i någon annan form, inbegripet, när så är lämpligt, i elektronisk form. Om den registrerade begär det får informationen tillhandahållas muntligt, förutsatt att den registrerades identitet bevisats på andra sätt.
2. Den personuppgiftsansvarige ska underlätta utövandet av den registrerades rättigheter i enlighet med artiklarna 15–22.
3. Den personuppgiftsansvarige ska på begäran utan onödigt dröjsmål och under alla om-ständigheter senast en månad efter att ha mottagit begäran tillhandahålla den registrerade information om de åtgärder som vidtagits enligt artiklarna 15–22.
4. Information som tillhandahållits enligt artiklarna 13 och 14, all kommunikation och samtliga åtgärder som vidtas enligt artiklarna 15–22 ska tillhandahållas kostnadsfritt.
Om begäranden från en registrerad är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen
a) ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller
b) vägra att tillmötesgå begäran.
Sandhult-Sandareds Elnät AB
Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 K (rev 2) >
Komplement till de Allmänna avtalsvillkoren Nät 2012 K.
Nedan text ersätter punkt 1.4 i ovan avtal som utgått när den nya lagen om GDPR träder i kraft 2018-05-25. Med Leverantören avses i texten Sandhult-Sandareds Elnät AB. Leverantören är enligt Dataskyddsförordningen och annan tillämplig lag personuppgifts-ansvarig för de personuppgifter som denne behandlar. En fullständig information om Konsumentens rättigheter finns publicerad på Leverantörens hemsida.
Leverantören samlar in och behandlar personuppgifter för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som åvilar leverantören, och där det är nödvändigt, för att kunna ingå och fullgöra avtalet med konsumenten. I de fall då Konsumenten själv lämnat uppgift om e-postadress och mobiltelefonnummer till Leverantören, så medför detta att Konsumenten samtidigt lämnar ett samtycke till att Leverantören får använda dessa uppgifter, för att under kundförhållandet, tillställa Konsumenten sådan information som är reglerad i författning, eller som annars av Leverantören anses vara väsentlig för Konsumenten.
Inhämtade personuppgifter kan komma att behandlas av leverantören för att genomföra marknadsanalyser, upprätta statistik samt för att utvärdera, utveckla och informera om tjänster och produkter. Denna behandling är nödvändig för leverantörens berättigade intresse att kunna utveckla och förbättra produkter och tjänster samt bibehålla en god kundkontakt. Leverantören kan avseende behandling av personuppgifter för angivna ändamål komma att anlita underleverantörer (personuppgiftsbiträden).
Personuppgifter kan även komma att hämtas in från eller lämnas ut till tredje part om det följer av författning eller om leverantören har ett berättigat intresse av att lämna ut personuppgifterna till sådan part, exempelvis ett koncernföretag.
Därutöver kan personuppgifter komma att lämnas till eller inhämtas från kreditupp-lysningsföretag för bedömning av konsumentens ekonomiska förutsättningar att fullgöra avtalet. Personuppgifter kan komma att uppdateras mot offentliga och privata register för att säkerställa att de är korrekta och för att avtalet med konsumenten ska kunna fullgöras.
Konsumenten har rätt att begära ut information om de personuppgifter som behandlas av leverantören. Konsumenten kan även begära rättelse av felaktiga uppgifter. Konsumenten har vidare, under vissa förutsättningar, rätt till begränsning av behandling av sina personuppgifter, rätt till radering av personuppgifter, samt rätt att invända mot behandling som stöder sig på intresseavvägning, samt rätt att invända mot behandling för direktmarknadsföring.
Konsument som anser att behandlingen av personuppgifter avseende denne strider mot dataskyddsförordningen, har rätt att lämna klagomål till Datainspektionen.
Sandhult-Sandareds Elhandel AB
Allmänna avtalsvillkor EL 2012 K (rev 2)
Komplement till de Allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K.
Nedan text ersätter punkt 1.4 i ovan avtal som utgått när den nya lagen om GDPR träder i kraft 2018-05-25. Med Leverantören avses i texten Sandhult-Sandareds Elhandel AB. Leverantören är enligt Dataskyddsförordningen och annan tillämplig lag personuppgifts-ansvarig för de personuppgifter som denne behandlar. En fullständig information om Konsumentens rättigheter finns publicerad på Leverantörens hemsida.
Leverantören samlar in och behandlar personuppgifter för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som åvilar leverantören, och där det är nödvändigt, för att kunna ingå och fullgöra avtalet med konsumenten. I de fall då Konsumenten själv lämnat uppgift om e-postadress och mobiltelefonnummer till Leverantören, så medför detta att Konsumenten samtidigt lämnar ett samtycke till att Leverantören får använda dessa uppgifter, för att under kundförhållandet, tillställa Konsumenten sådan information som är reglerad i författning, eller som annars av Leverantören anses vara väsentlig för Konsumenten.
Inhämtade personuppgifter kan komma att behandlas av leverantören för att genomföra marknadsanalyser, upprätta statistik samt för att utvärdera, utveckla och informera om tjänster och produkter. Denna behandling är nödvändig för leverantörens berättigade intresse att kunna utveckla och förbättra produkter och tjänster samt bibehålla en god kundkontakt. Leverantören kan avseende behandling av personuppgifter för angivna ändamål komma att anlita underleverantörer (personuppgiftsbiträden).
Personuppgifter kan även komma att hämtas in från eller lämnas ut till tredje part om det följer av författning eller om leverantören har ett berättigat intresse av att lämna ut personuppgifterna till sådan part, exempelvis ett koncernföretag.
Därutöver kan personuppgifter komma att lämnas till eller inhämtas från kreditupp-lysningsföretag för bedömning av konsumentens ekonomiska förutsättningar att fullgöra avtalet. Personuppgifter kan komma att uppdateras mot offentliga och privata register för att säkerställa att de är korrekta och för att avtalet med konsumenten ska kunna fullgöras.
Konsumenten har rätt att begära ut information om de personuppgifter som behandlas av leverantören. Konsumenten kan även begära rättelse av felaktiga uppgifter. Konsumenten har vidare, under vissa förutsättningar, rätt till begränsning av behandling av sina personuppgifter, rätt till radering av personuppgifter, samt rätt att invända mot behandling som stöder sig på intresseavvägning, samt rätt att invända mot behandling för direktmarknadsföring.
Konsument som anser att behandlingen av personuppgifter avseende denne strider mot dataskyddsförordningen, har rätt att lämna klagomål till Datainspektionen.